Geen categorie

Zelf je kinderboek schrijven en uitgeven (deel 3)

In deel 2 van deze reeks heb ik beschreven hoe het voor mij was om Draakje Draakestijn te maken. Wat is tegen kwam in het proces, onder meer met de drukker. Grafisch vormgever die ik nodig had, dat het best veel geld kost. Maar vooral heel erg leuk is om te doen. Ben je nieuwsgierig naar het hele verhaal lees dan hier deel 2.

In deze blog ga ik mijn ervaringen delen op het gebied van het uitgeven zelf. In mijn ogen klonk dat heel stoer, alleen na enig onderzoek op internet kwam ik er al snel achter dat het niks meer inhoud dan zeggen dat je boek te koop is. Daaromheen komt een heleboel kijken. Want je kan natuurlijk op Facebook een berichtje plaatsten dat je boek te koop is, maar dan gebeurt er waarschijnlijk niet zo heel veel.

Het idee is dat je zo veel mogelijk aandacht krijgt voor je boek. Het boek dat iedereen zou moeten hebben toch? Hoe kan je dat doen? Ik heb een paar ervaringen voor je, de een werkt beter dan de ander. Maar doe er je voordeel mee.

Ik heb mijn boek ‘officieel’ uitgegeven met een boekenfeestje. In de uitgeverswereld heet dat een boekpresentatie, maar ik wilde origineel zijn. Voor een super leuk kinderboek vind ik nog steeds boekenfeestje een betere benaming ;-).

Ik had nog een e-mail lijst van mensen die geïnteresseerd waren in deel 1. Deze heb ik ook gebruikt om uitnodigingen te sturen voor mijn feestje. Ik heb een evenement aangemaakt op Facebook. In mijn ditjes&datjes heb ik het feestje beschreven en ik had de krant benadert……Kortom volgens mij alles gedaan wat kon. Van alle uitnodigingen kreeg ik 37 afmeldingen (ook van mensen die ik niet eens had uitgenodigd ;-)) Uiteindelijk waren er 9 personen op mijn feestje…….Teleurstellend? Ja, maar hé er waren wel 9 mensen en uiteindelijk was het heel gezellig. Ik heb 8 boekjes verkocht en dat was een begin toch?

Jazeker op zo’n moment zakt je de moed in de schoenen. Als ik iets geleerd heb de afgelopen 2 jaar dat ik bezig ben met mijn Galerie 57 is dat je NOOIT op moet geven. Misschien lag het aan het tijdstip, het weer, of de promotie. Ik zal het nooit weten, wat ik wel weet is dat ik inmiddels 25 boekjes heb verkocht en dat alleen op doorzettingsvermogen.

Ik heb er voor gezorgd dat hij Online te bestellen is, mijn boek heeft in winkels gelegen in Deventer, ik heb samen met een wolwinkel (Dol op wol) een meet&greet georganiseerd (de figuurtjes uit het boek heb ik gehaakt en patronen erbij geschreven.) Hier is Draakje de knuffel trouwens nog steeds aanwezig, ik heb in de krant gestaan met mijn Draak, ik heb op een podium voorgelezen uit mijn Draak, ik heb het samen kleurboek ontworpen, ik heb op markten gestaan met mijn Draak, ik heb een speciale Draakje workshop ontwikkeld voor de Bibliotheek. Wat ik maar wil zeggen is dat als er een gouden regel was om ervoor te zorgen dat je boek gegarandeerd gekocht zou worden, dan was iedereen schrijver. Eén ding waar boekscout in het begin van mijn ‘boekencarrière’ gelijk in had was, als je geen bekende Nederlander bent kun je ervan uitgaan dat je boek nooit een landelijk succes word. Maar misschien moet dat je doel ook niet zijn?!

Helaas waar, maar in mijn ogen absoluut geen reden om niet dat te doen wat je leuk vind. Ik heb al zoveel plezier beleefd aan mijn Draak. Dat is waar het uiteindelijk om gaat. Dus laat je niet ontmoedigen, wees creatief bij het bedenken van je marketingplan. Probeer vooral uit en geef nooit op!

Tips op een rijtje:

  • Zorg dat je boek Online te bestellen is;
  • Zorg dat je boek in winkels zichtbaar is;
  • Werk samen, alle hulp die je kunt krijgen is welkom;
  • Zorg voor zoveel mogelijk publiciteit, krant, internet, feestjes, markten, bibliotheek, blog’s, nieuwsbrieven;
  • Zorg dat je een bekende Nederlander bent of kent 😉
  • Maar vooral blijf proberen, geef het niet op en heb plezier in dat wat je doet!

Heb je een vraag voor mij of wil weten of ik als illustrator iets voor je kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met me op.

Nieuwsgierig geworden naar de Draakje Draakestijn boeken? Deel 1  en deel 2

Share This:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *